„MEKA MOĆ“ I GLOBALNO UPRAVLJANJE SVETOM

  • Jovan Ćirić, PhD Naučni savetnik, Institut za uporedno pravo Beograd
Ključne reči: meka moć, hladni rat, Holivud, pop kultura, životni stilovi, unifkacija, moda, manipulacija.

Apstrakt

Podjarmiti nekoga bez rata vrhunac je vojnog umeća, smatrao je jedan kineski flozof. Jedan američki političar je rekao da nije važno koliko ste neprijatelja ubili, već koliko ste ih privukli na svoju stranu da vam budu saveznici. Sa druge strane, Staljin je ironično pitao Čerčila i Ruzvelta, koliko oružja i trupa ima u svojim rukama vatikanski papa? Nekoliko decenija kasnije, poljski papa Jovan Pavle II odgovorio je na to pitanje rušenjem Berlinskog zida, ali i čitavog komunizma. U svakom slučaju za pobedu u „hladnom ratu“ tenkovi, bombe, avioni, vojska, nisu bili toliko važni, koliko je bilo važno osvojiti srce i dušu mladih ljudi suprotne strane. U tom smislu Holivud, rokenrol, pop kultura i uopšte uzev način života i životni stil igrali su vrlo važnu ulogu. Čak i kada se mrzi Amerika, vole se Miki Maus i koka-kola, rekao je jedan srpski istraživač i to je ključ za razumevanje šta je to meka moć. Autor ovog članka međutim smatra da je analiza svega onoga što čini meku moć vrlo značajna ne samo zato da bi se shvatila prošlost i šta se to desilo u „hladnom ratu“, već je to svakako značajno i za razumevanje Sistema vladanja u savremenom svetu. Francuski predsednik De Gol je govorio da je teško vladati narodom koji ima preko 300 vrsta sireva. U tom smislu je uvek bolje kada su ljudi obučeni na isti način, kada gledaju iste filmove, kada slušaju istu muziku, kada veruju u iste ideje, ili kada imaju iste životne stilove. Imajući sve to u vidu uloga pop kulture i meke moći je od izuzetne važnosti za globalno upravljanje svetom. U vezi sa tim bi se moglo govoriti da su različiti oblici manipulacije i medijske propagande, od izuzetnog značaja, te zbog toga autor ovog teksta posebnu pažnju posvećuje reklamiranju i ubeđivanju. Unifkacija životnih stilova u Mao Ce Tungovoj i Staljinovoj diktaturi bila je isuviše očigledna, svakako mnogo očiglednija nego što je to unifkacija u imperijama i diktaturama kakve su Beneton, Nike, Lewis, Hugo Boss i druge modne kompanije i kompanije koje proizvode pop kulturne proizvode.

Objavljeno
2014-09-30
Sekcija
Originalni naučni rad